GalaxyCodr je vzdelávacia hra, ktorá učí základné princípy programovania hravou formou. Má pútavý príbeh plný animácií. Oslovuje hlavne študentov základných škôl, ale dokáže zabaviť aj staršie deti alebo dospelákov.
Hru pripravilo občianske združenie Learn2Code a v spolupráci so spoločnosťou Kaufland bude propagovať v najbližších dňoch. Hru môže hrať každý, kto sa zaregistruje. Primárne je určená pre žiakov od 8 rokov.
Hra obsahuje 5 planét a v nej spolu 120 úrovní. Každá z nich je výzvou a podnecuje k premýšľaniu a algoritmizácií hravou formou.
Hru je možné spustiť priamo z prostredia internetového prehliadača na stránkach GalazyCodr, alebo cez mobilné zariadenia a tablety. Aplikácia je dostupná v obchodoch pre platformy iOS alebo Android.
Príbeh hry
Príbeh sa odohráva vo vesmíre. Tim a Spike (mimozemšťania) sú nerozluční kamaráti. Tim je jedného dňa unesený dvojicou príšeriek. Spike ukradne kľúče od rakety svojmu otcovi a odštartuje na cestu za záchranou svojho kamaráta. Na ceste prebáda neznáme planéty a prekonáva rôzne prekážky. Hráč mu v tom bude pomáhať písaním kódu a prekonávaním prekážok. Len na hráčovi, jeho kóde, záleží, či sa mu podarí zachrániť svojho najlepšieho priateľa.
Hlavné Postavičky
Spike – hlavný hrdina. Je to postavička, ktorú ovládame.
Tim – veľmi dobrý kamarát, ktorého sa snažíme v hre zachrániť.
Crunch – prvý z dvojice zloduchov. Ten rozumnejší a viac zákerný.
Bou – druhý z dvojice zloduchov. Nešikovný a aj keď sa snaží, zväčša to nepomáha.
Planéty
Každá planéta prináša nové dobrodružstvá, ale aj nové znalosti, ktoré si hráč osvojí. Na postup do niektorých planét je nutné získať minimálny počet hrdinov. Tých získava hráč po prechode niektorých úrovní, alebo po vložení kódu z kartičky (kde a ako ju získať sa dočítate neskôr).
Sandy
Výuka: základný pohyb postavičky, postupnosť príkazov a cyklus
Nutný počet nazbieraných hrdinov: 0
Terra
Výuka: cyklus s neurčeným počtom opakovaní a podmienky
Nutný počet nazbieraných hrdinov: 15
Crystal
Výuka: premenné a vstupné parametre
Nutný počet nazbieraných hrdinov: 30
Votan
Výuka: súradnice
Nutný počet nazbieraných hrdinov: 45
Zombie IX
Výuka: programovanie viacerých postavičiek a udalostí
Nutný počet nazbieraných hrdinov: 45 (stačí prejsť planétu Votan)
Ďalšie planéty: Volcanys, Industrial, Cloudy, Perun, Forheim, Darth, Gluumina, Trollstony.
Podľa nami zistených informácií, sa na týchto planétach ešte aktívne pracuje a budú sprístupnené neskôr.
Papierový album a nálepky
V predajniach Kaufland je možné zakúpiť album za cenu 1€. Je to 40 stranový album, kde je celý príbeh Spikovho dobrodružstva. Súčasťou albumu sú aj základné informácie a pravidlá hry ako aj programátorské tipy a triky.
Samotný album je veľmi pekne spracovaný a je plný veľmi pekných ilustrovaných strán príbehu, do ktorých sa nalepujú zakúpené, alebo získané, papierové kartičky. Tie možno zakúpiť za cenu 50 centov alebo možno získať za každých 20€ nákupu v Kauflande.
Balíček obsahuje 5 nalepovacích kartičiek a jednu extra kartu s QR kódom a číselným kódom. Tie slúžia na vloženie do hry. Každý kód je unikátny a je ho možné použiť len jedenkrát. Po použití sa stáva neplatným. Každý kód pridá do hry päť hrdinov, ktorí slúžia na odomknutie ďalších planét. Ak sa hrdinovia opakujú (čo sa môže a asi aj neskôr často bude stávať), za každých 5 opakujúcich sa hrdinov dostane hráč jedného nového hrdinu.
Prejdením celej hry môže hráč získať spolu 30 hrdinov. V hre je spolu 80 hrdinov. Takže pre prejdenie celej hry je potrebné zakúpiť minimálne 10 balíčkov, čo je teda suma 5€.
Súťaž
Pre zapojenie sa do súťaže je nutné:
- prejsť registráciou
- prejsť celú prvú planétu – Sandy
- získať všetkých hrdinov v digitálnom albume
Za každú ďalšiu prejdenú planétu sa zvyšuje šanca na výhru o jeden hlas. Losovanie prebehne 18.11.2021 a víťazi budú zverejnení na stránke GalaxyCodr. Jednotlivci budú vylosovaní náhodne, školy podľa najviac úspešných hráčov.
Hrá sa v kategóriách jednotlivec a škola. Jednotlivec hrá o 10 herných notebookov. Škola môže získať jednu z 8 počítačových učební. Každý kraj môže získať len jednu učebňu – takže čo kraj, to učebňa.
Samotná hra a programovanie
Programovanie je pomocou blokov, ktoré sa skladajú jeden za druhým a vzniká tak ich postupnosť. Po spustení vytvoreného „programu“ začne postavička Spikea plniť zadané úkony. Úlohou je dostať postavičku z políčka štart na políčko cieľ. Každá hra má stanovený maximálny počet blokov, ktoré je možné v riešení použiť.
Prvé úrovne sú jednoznačné a existuje len jeden spôsob riešenia. Neskoršie úrovne prinášajú možnosť riešiť úlohu viac ako jedným kódom. Po vytvorení optimálneho kódu získa hráč víťazný pohár. Aby sa tak stalo, je potrebné prejsť level za stanovený počet ťahov. Do ťahu sa ráta krok dopredu alebo čakanie.
Na prechod do ďalšej úrovne nie je nutné vytvoriť optimálny kód a byť teda odmenený víťazným pohárom. K úrovni sa možno kedykoľvek vrátiť a opätovne hrať. Prípadne sa tak dodatočne zlepšiť a doplniť si tak zbierku pohárov.
Po prechode úrovní získava hráč postupne možnosť úpravy svojho avatara v profíle hráča. Môže sa tým odlíšiť od ostatných hráčov.
Prístup pre učiteľa alebo rodiča
Do hry sa môže prihlásiť aj pedagóg, rodič alebo iná osoba. Tá si môže vytvoriť vlastnú triedu a prideliť do nej žiakov. Následne môže sledovať pokrok každého hráča, teda žiaka, vo svojej triede. Vidí, v akej úrovni sa žiaci nachádzajú, a vidí aj ním vytvorený kód pre každú úroveň. Môže tak jednoducho pomôcť alebo preveriť správnosť jeho kódu. A to jednotlivo pre každého žiaka. Taktiež vidí aj zoznam nazbieraných hrdinov v digitálnom albume.
Záverečné hodnotenie
Samotný projekt hodnotíme kladne. Hra a jej príbeh sú pútave a veľmi pekné. Príbeh je pútavý. Prvá planéta, presnejšie jej posledné úrovne, sa nam zdali pri hraní jemne náročnejšie a snáď hráča neodradia. Ak by aj áno, určite poradí pán učiteľ alebo zdatnejší spolužiak. Keďže sme neprešli všetky úrovne, nevieme presnejšie zhodnotiť celkovú obtiažnosť z pohľadu celej hry.
Predávaný katalóg je pekne ilustrovaný príbeh a možno ho použiť aj na precvičovanie čítania. Za cenu 1€ je to viac ako dobrá kúpa. Správne je, že možno prvú planétu prejsť úplne bez kúpy jedného balíčka kariet. Pre vstup do druhej planéty sme potrebovali nakúpiť 2 kusy balíčkov. Cena balíčka je stanovená prijateľne. Škoda len, že zdarma dostanete balíček, až pri kúpe tovaru v hodnote 20€. Ak by to bolo na polovičnej cene, určite by hra bola prístupnejšia pre viac hráčov. Nie každý rodič bude ochotný nakupovať extra balíčky samostatne.
Nebolo by to prvýkrát, kedy či už kartičky alebo samotný katalóg, nebolo možné pri podobných hrách na predajni získať – boli vypredané alebo nedostupné. To však ťažko odhadnúť, či to bude prípad aj tejto hry. Takže nemožno vylúčiť, či nenastane situácia, že dieťa nebude môcť postúpiť na ďalšiu planétu, lebo si nebude môcť kúpiť balíček. Finančný rozpočet rodiny to nemusí dovoliť. Tu by nás milo potešilo, ak by sa to riešilo v spolupráci so školami, ktoré by napríklad mohli získať nejaké kódy grátis a poskytnúť ich na hodinách informatiky, prípadne pre deti vo finančne znevýhodnených podmienkach.
Celkovo je super, že takéto projekty vznikajú a pomáhajú k výchove detí v IT gramotnosti a v informačných technológiách. Spojenie so sieťou predajní môže priniesť ovocie z pohľadu väčšej propagácie projektu. Má to ale aj svoje nevýhody – nie je to zadarmo pre hráča. Je tu nutnosť nakupovania hracích kartičiek ak teda chce hrať viac ako jednu planétu. V budúcnosti by bolo výhodnejšie, aby takéto projekty vznikali aj bez toho, aby bolo nutné zaťaženie rodičovských peňaženiek. Ale to je iná téma a my sme radi, že takýto projekt vznikol, a že môže byť inšpiráciou pre MŠ SR.
Hru GalaxyCodr nájdete na aj Facebook-u.